maandag 20 oktober 2008

Prasat Phnom Rung

8 oktober 2008
Om 8 uur staan we wederom present bij Aeey en Nieey. We treffen alleen Aeey aan die ons een vrolijk goedemorgen toewenst. Ze zegt dat haar zus zo terug komt, ze is namelijk ontbijt aan het halen voor ons allemaal. In Thailand is het in steden gebruikelijk je eten op straat te kopen. Bijna niemand kookt in zijn of haar eigen woning. Och jee! We hebben net ontbeten! Als ze terugkomt met zakjes kleefrijst en gebarbecuede kipsateetjes en hete saus (en dat om 8 uur s ochtends!) nemen we uit beleefdheid toch maar wat. Erg lekker trouwens.

Na het ontbijtje vertrekken we richting Buriram, waar het Khmer heiligdom Prasat Phnom Rung nabij gelegen is. Deze prasat is een belangrijke hindoetempel en is gebouwd in de 10e eeuw op de uitgebluste vulkaan Khao Phnom Rung. De tempel symboliseert het verblijf van Shiva op de berg Kraiasa. Deze tempel ligt net als de vele andere tempels die in deze omgeving te vinden zijn op de route naar het heiligste Khmer bouwwerk Angkor Wat in Cambodja. Een leuk weetje over deze tempel: op 14 april, (dit is op Songkran oftewel Boeddhistisch nieuwjaar) is de zonsopkomst te zien door alle 15 poorten van het complex.

detail

Op de tempel staan perfect geconserveerde en gerestaureerde afbeeldingen van hindoegoden zoals de 10-armige Shiva, Nandin de stier die het rijdier van Shiva was, de Naga slangen, (mythologische slangen met meerderde koppen) die als een brug gebouwd zijn en zo die de tempel moeten beschermen. Het is een indrukwekkende belevenis hier rond te lopen. De details van sommige sculpturen zijn zo duidelijk dat het lijkt of ze pas uitgehouwen zijn. In sommige donkere torens wonen vleermuizen. Ze kwetteren en piepen er op los duidelijk makend niet van flitslicht te zijn gediend. We laten de kleine beestjes maar met rust.

De meiden en Roel zitten in de schaduw geduldig op me te wachten terwijl ik met mijn camera het ene na het andere prachtige plaatje schiet. Als ook ik alles gezien heb gaan we lunchen; dit keer mai phet graag! We zitten gezellig en nemen uitgebreid de tijd. Af en toe moeten we de bedelende honden en katten letterlijk aan de kant schoppen. Als de restaurantmedewerkster het in de gaten heeft neemt ze deze taak dankbaar van ons over. Ze rent het hele terras over achter de honden en katten aan, maar het zijn net boemerangs. Ze heeft er haar handen vol aan.

Lekker eten met Aeey en Nieey

Dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan. De meiden brengen ons graag weg maar willen liever dat we blijven en we wisselen e-mail adressen uit.
Bij het vliegveld aangekomen sterft het er van de politie en legermannetjes. We vragen wat hier gaande is. Het blijkt dat de dochter van de koning vandaag ook terugvliegt naar Bangkok. Misschien wel met hetzelfde vliegtuig als waarmee wij vliegen! Spannend hoor! Aeey en Nieey blijven nog even voordat wij inchecken en we roken samen buiten een sigaretje. Bij gebrek aan bankjes in de schaduw vraagt Aeey of we op de laadklep van een politieauto mogen zitten, en dat mag. Daar zitten we dan: omringd door wel 20, gelukkig zeer relaxte) soldaten en politiemannetjes die ook de schaduw hebben opgezocht...best een raar tafereel.

Dan nemen we afscheid van onze nieuwe vriendinnen die we stieken Kim en Kelly hebben gedoopt, vanwege de overeenkomst met de zingende tweelingzussen van onze favoriete band The Breeders. We zullen ze missen!

Mooi wolkendek gezien vanuit de Gulfstream onderweg naar Bangkok

We vliegen vlekkeloos naar Bangkok, scheuren met een taxi naar het treinstation Hualumpong in het centrum van Bangkok en checken in in de nachttrein. We reizen 1e klas en dat is te zien! Een prive coupeetje voor Sonja en Roel! We hadden minder verwacht. We kunnen eten bestellen in onze coupee. Wat een luxe! Het wordt Tom Yam Ga soep (hete thaise kippensoep) voor 2 personen, groente met vlees en gestoomde rijst. Wat een feest.
Dan worden onze bedjes opgemaakt en vallen onze ogen al snel dicht op het ritme en schommelen van de trein over de rails.

Morgenochtend zijn we in Nong Khai, helemaal bovenin het noord-oosten van Thailand aan de Mekong rivier, die hier de natuurlijke grens vormt met Laos.

Anoniem zei

Ik heb bij het vorige stukje vergeten om te zeggen hoe mooi de zijde is..ook op Bali gezien..prachtige tempels!!..en jullie lekker 1e klas weer reizen..KIm en Kelly gheh gheh..hoe kom je d,r op...liefs Caro.

Sonja Korringa zei

Caro,

wat een leuke reacties steeds! Ik ben blij dat het blog je aanspreekt.