zaterdag 4 oktober 2008

Ayutthaya per fiets

2 oktober 2008
Per taxi zijn we vandaag naar Ayutthaya vertrokken. Het rumoerige en met smog vervulde maar oh zo levendige Bangkok achterlatend. Onderweg informeren we naar een verblijfplaats in de stad van aankomst. De taxichauffeur weet wel een leuke guesthouse aan het water bij een familie thuis. Als we daar arriveren kijken we eerst hoe het er binnen uit ziet en we mogen niet klagen. Het is een echt thaise woning gebouwd van teakhout. De kamer is erg netjes. We hebben onze eigen veranda en kijken uit op de rivier. We delen de badkamer met de andere gasten, maar in de badkamer zijn aparte douchecellen met eigen toilet, douche en wasbak. Erg netjes dus. En dat voor de helft van de prijs van wat we in Bangkok hebben betaald.

Na ons geinstalleerd te hebben besluiten we erop uit te trekken. We hebben al bedacht een fiets te gaan huren om de ruines van het eens glorieuze Ayutthaya te gaan bezichtigen.

Ayutthaya werd rond 1359 gesticht door koning Ramathibodi I. Het was toen een koninkrijk, Thailand zoals we dat nu kennen bestond nog niet. Het waren allemaal kleine koninkrijkjes, die voortdurend strijd met elkaar leverden. Bijna 100 jaar later werd het koninkrijk Sukhothai ingelijfd en werd het steeds met meer en mooiere tempels aangevuld. Het moet erg indrukwekkend en veel pracht en praal zijn geweest destijds. Zo'n 400 jaar later trad het verval in. De Birmesen brachten uiteindelijk het rijk ten val. Nu nog staan de ruines gewoon tussen de hedendaagse gebouwen in en worden de tempels met hun vele boeddhabeelden nog steeds vereerd. Het behoort inmiddels tot Nationaal Cultureel erfgoed van Thailand.

Het fietsen is zeer aangenaam in de hitte van de zon. We beginnen bij eethuis Malakor, waar we 4 jaar geleden heerlijk te gast zijn geweest, en ook nu is het er weer heerlijk vertoeven met uitstekende gerechten. En wat een rust is deze stad in vergelijking met Bangkok. Heerlijk gewoon.

We fietsen van de ene tempel naar de andere. Volgens het routekaartje zijn het er enige tientallen. De eerste is al erg mooi, pal daarnaast ligt al meteen de tweede. Bij een rustige tempel hebben we zelf ook een kaarsje gebrand, stokjes wierook en een bloemenkrans geofferd en een klein stukje bladgoud op de Boeddha gewreven. Precies de plek waar je het op de Boeddha wrijft symboliseert de plek op je eigen lichaam waar je iets goeds voor wenst. Als je het bijvoorbeeld op het hoofd plakt kan dat zijn omdat je van je hoofdpijn af wilt komen of van je zorgen.

Voor de laatste tempel moeten we even fietsen. We hebben de tempel met de reusachtige liggende Boeddha uitgezocht. Die ligt echter aan de andere kant van de rivier. We moeten daarvoor een hoge en zeer drukke brug over rijden.
Best een hachelijke onderneming. Maar ach, we hebben in Vietnam zo ongeveer 40 kilometer lang in soortgelijke omstandigheden gefietst, en we leven nog steeds. De volgende dag komen we erachter dat de voor fietsers bedoelde brug er pal naast lag....en wij ons maar afvragen waarom iedereen zo vriendelijk naar ons toeterde.....

Na 4 of 5 tempels en enige uren later geloven we het wel. Alles is erg mooi, maar wel veel van hetzelfde. We kopen wat te drinken en besluiten weer terug te fietsen naar de stad en een verfrissing te halen ergens.
Als de Iced coffee op is fietsen we verder. We moeten al snel de remmen van de fiets stevig inknijpen om niet een (in hoeverre dat kan) haastig overstekende schildpad te overrijden. "Die moet gered worden!" is onze eerste reactie. We veroorzaken met de reddingsactie een kleine verkeersopstopping, waarbij iedereen die het tafereel aanschouwt levendig aanmoedigt hoe we het moeten doen. De schildpad zwemt weer vrolijk en ongedeerd in de Chao Praya rivier waar ik hem eigenhandig heb vrij gelaten. Dat voelt goed! We hebben een dier gered!

Na het inleveren van de fietsen lopen we terug in het hotel voor een welverdiende pint en wederom (hoe kan het ook anders) heerlijk eten.
We duiken vroeg onder de wol, want we vertrekken morgen al vroeg per trein naar Khao Yai National Parc nabij Pak Chong in het Noordoosten van Thailand. Spannend! Het park bestaat uit origineel regenwoud met de daarin behorende dieren. Ben zeer benieuwd!

Roel op de veranda van de guesthouse

Anoniem zei

Welja..toemaar..je eigen veranda nog wel..lijkt me zalig hoor!!..fijn dat de hygiƫne in orde is..en jullie gaan fietsen..je durft hoor,maar jullie hebben het eerder gedaan dus..alleen..volgende keer wel even kijken of je op de goede brug fietst gheh gheh..en bijna op dierendag een goede daad gedaag..sjappoooo..liefs Caro.

Bart zei

Ik kijk nu al uit naar al die foto's van die prachtige tempels die je sierlijk in beeld hebt gebracht met het nieuwe fototoestel !!
Ondertussen ken ik Sonja's gedrevenheid in het fotograferen, nog erger dan die van mij ;-)